Prodej firmy svěřte hned profesionálům!

Jste podnikatelem? Máte úspěšnou firmu? Bohužel chcete z jakýkoliv důvodů hodit stresy spojené s podnikáním hodit za hlavu? Pokud je na vás vyvíjen tlak z různých stran s tím, že manželka tlačí nejvíc, nevyhnete se myšlence prodeje vaší firmy. Vždyť to přece nejde jenom tak jednoduše, pro mnohé podnikatele je jejich firma skoro jako potomek, kterého zcela logicky taky neprodáte. Je-li firma fungující chceme z prodeje profitovat, a to samozřejmě ne málo. Důležité je učinit takové kroky, které zvýší zájem potencionálních zájemců a vy tak budete moct vybrat tu nejlukrativnější nabídku.

prodej fungujících firem

Než se do samotného prodeje pustíte, je třeba si srovnat myšlenky, zda to opravdu udělat chci a pokud myšlenka prodeje stále přetrvává, tak si uvědomit, co jsme museli za ta léta do podniku investovat finančních prostředků a svého času, než firma vypadala tak jako dnes. Tyto všechny aspekty jsou důležité pro prodej samotný a pozdější určování hodnoty podniku.

Celý proces prodeje lze shrnout do následujících 5 bodů:

  1. Připravte firmu co nejlépe.
  2. Motivujte top management na výsledku prodeje.
  3. Svěřte se do rukou externího poradce.
  4. Definujte jasně podmínky transakce.
  5. Dbejte zvýšené opatrnosti při přípravě smluvní dokumentace a zajišťování platby.

Pojďme se společně podívat na některé důležité body, kterými by se měl řídit pevně rozhodnutý majitel, která chce realizovat prodej fungující firmy.

Svěřte prodej profesionálům

Tato rada je nad zlato, proto ji umisťuji přímo na první příčku. Pokud to neumíte, jakože asi ne, nepokoušejte se prodat svou firmu svépomocí. Tato technika se v praxi příliš neosvědčila a většinou akorát majitele připravila o pár set tisíc korun zisku. Pokud si najmete externího poradce, uděláte pro sebe a svou firmu to nejlepší. Takový poradce se orientuje v dané problematice jako ryba ve vodě.

Profesionálové poskytují poradenství při přípravě společnosti na prodej, vyhledávají okruh potenciálních zájemců, účastní se veškerých jednání a provádějí prodávajícího celým procesem až k závěrečnému podpisu.

EBITDA

EBITDA je základní ekonomický ukazatel, který znázorňuje zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace. Tento ukazatel se používá zejména ve světe, takže je zcela dobré, jej znát. Zvažte, zda některé hodnoty uvedete, protože se může jednat o jednorázový náklad, například nákup různých licencí nebo na druhé straně zisk z nějakého prodeje většího majetku firmy.

Nenechte konkurenci spát

Pokud se nepodaří chystaný prodej utajit a konkurence se to dozví, profitujte z toho a podněcujte zájem u potenciálních kupců. Je zcela na místě stále udržovat určitou míru konkurence mezi investory do poslední chvíle, můžete si potom diktovat své podmínky hry.

Jak určit optimální cenu?

Majitel chce svou firmu prodat za co nejvyšší cenu, kdežto potencionální kupec chce investovat co nejmenší finanční obnos. Jak z toho ven? Jednoduše, stanovením optimální ceny.

Stanovení ceny podniku ovlivňují tyto aspekty:

  • Jasný záměr investora.
  • Jaké změny chce investor realizovat.
  • Kolik peněz musí investor investovat.
  • Jak dlouho bude realizace změn trvat.